Monday, April 20, 2009

in dilemma

today i got a call from one of my mentee's mum. she asked me about her son n i as a good lecturer as well as a good mentor just told her the truth...her son always ponteng morning class due to tak boleh wake up early morning. actually this is not the 1st time his mum call me, a few before i guess...
and after that, i text my mentee that i wanted to see him. then he just reply "ok". so, here are my conversation with him

me- mama u call i, mana die dpt my number?
mentee-ntah (sambil menjungkit bahu)
me- i bgtau u slalu xdtg class pagi
mentee- nape bg tau mcm tu? (isk budak ni, dah ko x dtg tak kan aku nk ckp dtg pulak!)
me- abes tu dah die tny u pulak mmg x dtg (hangin pulak aku nk kene jwb soalan bodo)
mentee- saya bukan sengaja tanak dtg. dah mmg sy x bgn tido. dah kunci 2 jam pun x bgn2 gak. (ntah ye ntah x, takan aku nk g bilik die cek btl x ade 2 jam tu pulak)
me- tp mama u ckp die dah call u pagi2, kejut bgn suh g klas
mentee- yelah tu, die kejut pun bukan boleh bgn terus, sy pun x sedar jwb call die pg2 tu
me- abes tu camane final exam boleh pulak u bgn pagi (aku mencari hujah2 utk menang)
mentee - tu x tido langsung, kalau tido mmg xkn bgn la..
me- so, ape i nk buat nk suruh u bgn, mama u kejut pun u tak bgn. die risau2 u xdtg klas
mentee- sy x dtg pun sy belajar gak, final sy dtg. ade kolej rugi kalau sy xdtg? sy byr kat sini. ni kolej swasta.institut pengajian tinggi. bukan mcm sekolah, sy dah umur 22 thn, jgn la nk jg tepi kain org bla bla bla bla... (kalau adik aku dah lame aku cili2 mulut ko tu!)
me- speechless (mencari idea nk lawan blk)
- sbb kat sini nk develop u, nnt ms keje u kene bgn cepat gak, pegi keje masuk pagi. kalau dah biasa bgn lambat, nnt camane nk keje (wah mcm org2 dewase aku memberi nasihat)
mentee- sy x suka cik bgtau mama saya xdtg. nnt blk umah ni die membebel, buat sy tanak blk umh dah n langsung sy takan dtg sampai abes sem mcm sem lepas. tgk la nnt. (amboi ko ugut aku plak!)
me- jgn la mcm tu. sampai bl u nk jd mcm ni? cube la dgr ckp mama u. itu mak kite. kite kene dgr ckp mak kite. (adoiiii, patutkah aku tukar career jd kaunselor pulak pas ni?)
mentee- abes sy je kene dgr ckp die. die nk dgr ckp sy (dgn muke bengang). lepas ni call mama ckp sy dtg. kalau die da stat membebel, mmg sy dah x blk umh lg

bla bla bla bla... panjang lg tp ni la problem nya. in dilemma. if i inform his mum, he wont come to class anymore, n x blk umh... and after deep thinking of a bad consequences, i decided not to tell his mum a true story because don want thing become worst. but, i menipu la mcm ni. kasihan ibunya. but dis is for the sake of others. berdosa kah aku. but i give him one condition, sem ni 4.00 flat.

hmmm, actually student ni having a very high iq brain. so smart. before joining this college, use to be ipta student (fast track pulak tu) but havent finished due to his attitude. not because of fail.
emmmmm, so sayang if he still like dat. but he's promise me, he wanna change n now trying to. but die cakap slow2. kete kalau tgh laju, tibe2 nk brek terbabas kan. so slow2 la,,,

hmmm wait n c. kite berdoa saja la die mendapat petunjuk n hidayahnya. he is not so bad. masih lg anak yg baik dan mementingkan parentnya, cume biasa la memberontak di zaman2 remaja. aku juga pernah melalui zaman umur tu gak... n semoga die betul2 berubah, one day, maybe not now. but hopefully it will before its too late. itu la harapan cikgu kepada anak muridnya.

5 comments:

meyumie said...

pergh....gile brannnn anak murid ko nih...kalo anak buah aku mmg da aku swing kapla dia...huiii..hebat hebat...mcm aku tgk drama swasta plak...n ko mmg guru yg baik...sabo ngan anak murid...takpe...doakan mudah2an nti lembut ati dia...aminnn

ain.ya.nun. said...

ko sro die cari gofren je nom.
ade gofren nnt, ado la tukang kjot die pepagi. & bg support die tok g class. ckp mak & mentor ni mmg die takan pakai pun tetime sdang naik ni.

*based on tru story ni taw.

ark ark ark.

iluvbbb said...

kalau adik aku pun aku dah swing kapla die, aku rs nk tonjol2 saje tp memandangkan anak org, mane leh marah2 anak org....

emm ainpink oit, die dah ade gf, die siap ckp slalu gado dgn gf die, sbb gf die call die jawab sambil tido. gile tido budak ni. tu la, byk sgt xtvt mlm.. huhh

hafizzuan said...

kalau aku lah siap aku maki dulu then aku hempuk dia..hehehe

Eitanita said...

Uih...
dasat gak kes ko ni.
nasib la mase aku keje ptpl dulu aku tak sempat handle kes camni.
kalo aku ke..ntah dah arwah ke aku...bkn budak tu yg arwah...caused of death sebab hypertension sampai kene strok ;p nauzubillah.
kalo kat tmpt keje baru aku ni..student cam gitu, dah lame kene flying kick beramai2 oleh para lecturernye..
bukan setakat kata2 nista sahaja diberikan kepada pelajar tersebut tetapi para lecturers akan mengambil kesempatan itu untuk mempraktikkan dengan bersungguh2segala ilmu persilatan dan seumpama dengannya yang dipelajari semasa menonton tv. hehehehe :p